måndag 19 maj 2008

Hemsegling

På fredagsmorgonen den 16 maj startade vi seglingen från Abbekås. Det var perfekta vindar, sydvästliga ca 5 - 6 sek/m.
Höll en fart av 5 knop.


Min bror och jag.


Passagerarbåt från Bornholm på väg in i Ystad.

Passerade Ystad och rundade Sandhammaren, stora vågor, lugnade ner sig lite när vi sedan gick nordostlig kurs.
Efter en segling på 8 timmar gick vi in i Simrishamn.


Mycket trafik i Hanöbukten.

På Lördagen startade vi resan mot Hanö. Det var mycket svaga vindar på förmiddagen, så det gick inte snabbt, ca 1 knop.
På eftermiddagen blåste det upp, så innan vi gick in i Hanö hamn blåste det hårt. den etappen tog 13 timmar.


Hanö fyr.


Engelska kyrkogården på Hanö.


Minnessten, det låg en liten Engelsk flotta här under Napoleonkrigen.
Engelska marinfartyg gör fortfarande besök här ibland för att hedra de döda sjömännen.

Sista etappen startade vi på söndagsförmiddagen, det blåste mycket hårt i sundet när vi gick ut från hamnen. Tappade en latta i sjön när jag hissade storseglet.
Men när vi gick ut söder om Hanö lugnade det ner sig lite, dock var det höga vågor.
Hurley 18 går mycket fint i hög sjö och hon känns säker.
Sydvästliga vindar 6 - 8 sek/m. Vi gick utomskärs och satte kurs syd om Hasslö.
Efter 7 timmar gick vi in till Karlskrona, och nu ligger hon vid sin plats.

Hurley 18 seglar mycket bättre än jag föreställt mig och känns mycket stabil och säker.
Vi höll en fart av ca 4 - 5 knop nästan hela vägen.

Inga kommentarer: