måndag 12 maj 2008

Sjösättning

Idag lördag 10 Maj var det äntligen dags att få henne i sjön.
Det var inga problem, men bottenmålningen hann jag inte med
(Har varit i Thailand hela April). Nåväl så dålig var den inte så den klarar nog en sommar.

På eftermiddagen fick vi upp masten, äntligen skulle jag få segla henne.
Körde ut ur hamnen med utombordaren, körde en bra bit, tänkte att det var första gången jag skulle segla själv så lite säkerhetsavstånd till land skulle nog inte skada.
Vinden var nog ca 4-5 sek/m. Jag började med att hissa storen, och hon gled iväg så fint.
Så jag gick upp mot vind och hissade genuan och nu satte hon fart.

Jag seglade ca 3 timmar, provade lite olika seglingsätt. Hon fungerade över förväntan.
När jag kollade med GPS:en så höll jag en fart på 4,5 knop när jag låg i halvvind, tidvis var jag uppe i 5,3 knop.
Jag som trodde Hurley 18 var en långsam båt, jag uppfattade henne som pigg och snabb, men som sagt jag har inte många att jämföra med.
Jag somnade lycklig i kojen på kvällen.

På Söndagen var jag ute en liten kort runda på förmiddagen. Det blåste knappt så det blev inga rafflande farter, men det var en lugn härlig segling.

Sen var det dags att ta bilen hem till Karlskrona. Men på fredag 16 Maj då börjar hemseglingen under 3 dagar. Jag och min bror ska segla hem henne. Rutten är nu bestämd till Ystad - Simrishamn på fredagen, Simrishamn - Hanö på lördagen och på söndagen forsätter vi hem till Karlskrona. Fortsättning följer...

Inga kommentarer: